موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر

 

بسمه الله الرحمن الرحيم
و به نستعين انه خير ناصر و معين
       مطالبي كه تفديم مي گردد در خصوص نقش فرهنگ هاي بومي در نقشه ي جامع فرهنگي كشور با مطالعه كاربردي فرهنگ ايل قشقايي است.
کشور ایران یکی از سرزمین‌های متنوع از لحاظ قومی، مذهبی و زبانی مي باشد که تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ملی متاثر از آن عامل مهم بوده و اين تنوع قومی و دینی پدیده‌ای دیرینه در این سرزمین است که مهم‌ترین و برجسته‌ترین مشخصه را برای فرهنگ کشور ما به ارمغان آورده است.
     در شرایط کنونی و در دنیای مدرن و پیشرفته ارتباطات رسانه‌ها؛ تنوع قومی، دینی و چالش‌های آن یک فرصت برای تعامل و توسعه اجتماعی و ملی است که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌هاي آن به مدیریت فرهنگی کارآمدتر و مطلوب‌تر در عرصه‌های ملی و منطقه‌ای دست یافت.
       با عنايت به اینکه تعامل اقوام با توجه به تعدد قوميتي در ايران مي تواند فرصتي بي نظير براي مهندسي فرهنگي ناب در كشور باشد بايستي در نقشه جامع فرهنگی كشور به عنوان محورهاي تأثيرگذار مورد بررسي قرار گرفته و نقش ويژه آن لحاظ شود. نقاط قوت و توانمندي هاي فرهنگي اقوام و ايلات ايران به حدي است كه با مطالعه و بررسي آنها مي توان در سايه تمدن بزرگ اسلامي به طراحي فرهنگي ناب و جهاني رسيد. از همه مهمتر مي تواند بر وحدت، انسجام، اقتدار و امنيت ملي منجر شود و يا آنها را تقويت نمايد. اهميت و جايگاه مطالعه فرهنگ اقوام و ايلات ايراني زماني مشخص مي شود كه بدانيم بيگانگان با گسيل محققان فرهنگي سياحت گر خود به ميان اين اقوام و ايلات، تلاش مي كردند توانمنديها و نقاط مثبت فرهنگي را استخراج و از آن در مديريت فرهنگي كشور خود استفاده نمايند. براي نمونه ژاپنيها به پاس سختكوشي قشقاييها يكي از خودروهاي گران قيمت خود را قشقايي نامگذاري كرده اند. در واقع مي توان به اين نكته پي برد كه كشورهاي ديگر چگونه با دقت و درايت از مباحث فرهنگي حتي براي پيشبرد مسائل اقتصادي هم استفاده مي كنند.
       نكته بارز و قابل توجه اين است كه مبناي فكري و فرهنگي تمام قوميت ها در ايران بر اساس تعاليم آسماني و در وهله اول دين مبين اسلام به عنوان دين رسمي و فراگير كشور استوار گرديده و جنبه آسماني و الهي خود را نيز تاكنون حفظ كرده است.
      مهندسی فرهنگی و انسجام ملی شامل مهندسی فرهنگی اقوام و ادیان در عصر نوین ارتباطی، مدیریت فرهنگی اقوام و ادیان و نقش آن در همبستگی اجتماعی، الگوی دینی در طراحی مدل کاربردی مهندسی فرهنگی، بررسی و تحلیل محتوای شاخص‌های فرهنگی در حوزه اقوام، ادیان و مطبوعات و مدیریت تنوع قومی از جمله دغدغه هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي است و تلاش مسئولين محترم در ادارات ارشاد بر اين است كه در اين خصوص سمينارها و همايشهاي مختلف در اقصي نقاط كشور برگزار و نسبت به استخراج توانمنديهاي فرهنگي اقدام تا در بسته جامع فرهنگي كشور از آن استفاده شود و اين نگاه مثبت نظام مقدس و الهي جمهوري اسلامي ايران را به بحث تعامل فرهنگي در كشور مي رساند كه مي تواند يك فرصت فوق العاده ملي باشد.
         بررسی تطبیقی رسانه‌های نوشتاری در حوزه مطالعات فرهنگی و قومیتی، بررسی تطبیقی دیدگاه مکتب اسلام در مقایسه با سایر مکاتب نسبت به مدل مطلوب رسانه‌ای، جایگاه هنر و ادبیات در تعامل اقوام و تقویت وحدت ملی و قومیت در قرآن و اندیشه‌های علما و بزرگان دینی، نهج‌البلاغه، حضرت علی (ع)، امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری از جمله موضوعاتي است كه با تكيه و تأكيد بر آنها بهتر مي توان از شاخصه هاي مثبت فرهنگ هاي اقوام بومي استفاده كرد كه به عنوان گام دوم محسوب مي شود.
       هرچند شرايط و موقعيت بسيار تغيير كرده و نمي توان نسخه فرهنگي 30 سال پيش را براي حال حاضر تجويز كرد ولي زيرساختهاي اصلي فرهنگ هاي قوي گذشته در هر حال قابل استفاده است و نمي توان از آن چشم پوشي كرد. هرچند به خاطر هجوم فناوري ها شيوه زندگي مردم تغيير كرده ولي روح انساني كه تغيير نكرده است.
      فرهنگ ما در معرض تهاجم قرار گرفته است. مقام معظم رهبري از آن در مرحله اول به تهاجم فرهنگي و در مرحله رويارويي بيشتر به شبيخون فرهنگي تعبير مي كنند. بايد در مقابل آن ايستاد و تقويت فرهنگي هاي بومي يكي از راه هاي مقابله است.
      يكي ديگر از راه هاي مقابله با تهاجم فرهنگي اين است كه بتوانيم از افراد شاخص خودي به عنوان الگوسازي براي نسل جوان استفاده كنيم. آيا استاد محمد بهمن بيگي به عنوان برنده جايزه فرهنگي يونسكو براي مبارزه با بيسوادي در كشور در زمان دوران ستم شاهي نمي تواند يكي از اين الگوها باشد. آيا حكيم جهانگيرخان قشقايي به عنوان يكي از وزنه هاي علمي و فقهي اسلام نمي تواند به عنوان يك الگوي ديني براي جوانان معرفي شود. ميرزامأذون قشقايي با آن اشعار حكيمانه، پندآموز و عرفاني نمونه ديگري از بزرگاني است كه مي تواند مورد بررسي فرهنگي قرار گرفته و از آن در تكميل پازل طرح فرهنگي جامع كشور استفاده شود.
      نمادسازي ملي براي تقويت اعتماد ملي يكي از راه هايي است كه كشورهاي پيشرفته به آن مبادرت مي كنند. ما هم بايد از فرهنگ هاي بومي كه ريشه در دين مبين اسلام دارد براي فرهنگ سازي، تقويت فرهنگي، مهندسي فرهنگي و نمادسازي فرهنگي استفاده كنيم.
      نگاه مان به قشقايي و ايلات بايد نگاه واقع بينانه باشد. نمي دانم داستان ايلعاذر را خوانده ايد يا نه؟ ديگر نمي توان همچون مريم و مارتا از حضرت مسيح«ع» خواست تا ايلعاذر را زنده كند. ايلعاذر بايد ديگر روحش به اوج پر بكشد و در قالبي ديگر در زمين ظهور و بروز پيدا كند. قشقايي بايد با ديد جديد تبيين شود ديدي كه بتواند به فرهنگ كشور خدمت نموده و اتحاد و انسجام ملي را سبب شود. يكي از افرادي كه در اين خصوص زحمات فراواني متحمل شده استاد محمد بهمن بيگي است. اوست كه با ايجاد تعامل فرهنگي توانست به قرنها كشتار و خونريزي در بين ايلات و طوايف خاتمه دهد و با الفباي سواد، مردم را از جهل و تعصب بيخود بدر آورد.
      در واقع تعداد هواخواهان بهمن بيگي در بين ايلات و عشاير غير قشقايي دليلي بر اين مدعا است. چون توانست ضمن اينكه به ايل خود خدمت مي نمايد همان خدمت را حتي المقدور با كيفيتي قوي تر و بهتر بدون در نظرگرفتن تعصبات ايلي و طايفه اي و با توجه به معيارهاي انساني ارائه دهد. او در داستاني به زيبايي اين اتحاد را مي سرايد. این مرد بزرگ استاد محمد بهمن بیگی در كتاب به اجاقت قسم رنگ تحجر را پاک کرده و به چه زیبایی حصار قومیتی و مکانی را برداشته و خود را نه متعلق به قشقایی بلکه به کل عشایر و در مرحله بعد به كل جهان مي داند.
از این پس دیگر من از طایفه فارسيمدان نیستم و تو از طایفه جاويد نیستی.
از این پس دیگر من از ایل قشقايي نیستم  و تو از ایل ممسني نیستی.
از این پس ما هردو از یک طایفه ایم. از یک ایلیم. از یک دودمانیم. طایفه، ایل و دودمان عشایری!
از این پس دیگر من ترك زبان نیستم و تو لر زبان نیستی. ما هردو به یک زبان حرف می زنیم. زبان مهرومحبت...
     او بود كه به تضاد و تعارض هاي قوميتي پايان داد و بر برادري، اتحاد، همدلي و انسانيت تأكيد ورزيد. آنجا كه از آموزش و پرورش به خاطر تعصب گرايي و نسل كشي انتقاد و آموزش و پرورش را در سطح جهان، دشمن اصلي صلح پايدار جهاني معرفي مي كند خود عملاً مدرسه هاي عشايري را در ميان خون و آتش برپا و به نتيجه مي رساند. تربيت ده ها هزار معلم، هزاران دكتر، مهندس، قاضي و وكيل از ميان اين بيابانگردهاي كوچرو، نتيجه سه دهه فعاليت طاقت فرساي او در تعليمات عشاير است كه با تلاش و پشتكار مثال زدني و بي نظير، آن را پايه گذاري كرده بود.
      مطالب فوق بهترين دليل بر فرهيختگي استاد بهمن بيگي براي معرفي به عنوان يك چهره ماندگار فرهنگي ايران زمين است. خدمتي كه استاد محمد بهمن بيگي به زبان فارسي كرده نيز بي نظير است. در حاليكه زبان مادري او تركي قشقايي مي باشد به زبان فارسي به عنوان زبان رسمي كشورش عشق مي ورزيد تا جاييكه با همت او زيباترين اشعار فارسي به بهترين شيوه در مدرسه هاي عشايري خوانده مي شد. نثر شيواي او در ايل من بخاراي من با بهترين نوشته هاي معاصر مقايسه مي شود. در واقع لغاتي كه او در كتابش بيان كرده ابداعي است كه به جد مي تواند  مورد استفاده فرهنگستان علوم قرار گيرد.
خدمات شايان و قابل توجه استاد محمد بهمن بيگي نه تنها در ميان ايلات و عشاير ايران بلكه شكل جهاني به خود گرفت تا جايي كه كشور انگليس از شيوه هاي آموزشي ايشان در آموزش و پرورش كشورش از آن استفاده كرد.
       اينك ماييم و اين همه سرمايه فرهنگي و اينك ماييم و اين همه امكاناتي كه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در اختيار ما گذاشته است اينك ماييم و معيارهاي انساني كه بزرگاني همچون بهمن بيگي نماد و تبلور آن بوده اند.اينك ماييم و تلاش براي ارتقاي فرهنگي كشور. در اين راستا بر آنيم است که براساس وظیفه ذاتی خود در ایجاد تعامل بیشتر و سازنده بین اقوام ایران زمین تلاش کنيم. همايش فرهنگ و آهنگ در نیل به این هدف در سطح شهرستان برگزار می‌گردد.
     توفيق وبهروزي همه دوستان را در سايه توجهات حضرت ولي عصر«عج» خواستاريم.
والسلام




ارسال توسط اله کریم عباس نیا