زندگی نامه خانم پروین بهمنی موسیقدان و پژوهشگر و متولد ۱۳۲۸ در ایل قشقایی
پروین، کودکی را در میا ن ایل گذراند. پس از تحصیلات متوسطه وارد تربیت معلم
عشایری شیراز شد و سال ها به عنوان آموزگار در مناطق مختلف عشایری استان
فارس خدمت کرد. پدرش، غلامرضا بهمنی، از موسیقی دانان ایل و صاحب سبک بود.
او می گوید:.........
ادامه زندگی نامه در ادامه مطلب
موسیقی ایل علاقمند شد و پدر هنرمندش نیز مشوق او بود. از محضر اساتیدی
مانند: محمد حسین کیانی( آواز خان بنام ایل قشقایی)، محمد قلی خورشیدی
( شاهنامه خوان معروف ایل)، هادی نکیسا و حبیب الله گرگین پور(مشهورترین
موسیقیدانان ایل ) و محمد رضا درویشی فیض برد. وی مدت مدیدی نیز نزد هنگامه
اخوان به آموختن موسیقی ردیفی ایران پرداخت. او همچنین فرزندان خود را با
موسیقی سنتی و عشایری آشنا نمود و بیش از دو دهه است که زندگی خود را وقف
پژوهش و احیاء موسیقی سنتی و اصیل ایل قسقایی نموده است.
پروین، رسما کار بنیادین خود را از هجدهمین جشنواره بین المللی فجر در حوزه هنر
و فرهنگ آغاز کرد. از سال ۱۳۷۴ به دفعات در جشنواره های متعدد بین المللی، ملی
و منطقه ای، دعوت گردید و برنامه های مختلفی را اجرا و یا مدیریت نمود. در سال
۱۳۸۱، گروه موسیقی قشقایی حاوا را با هدف : حفظ و اشاعه موسیقی اصیل ایل
تشکیل و سرپرستی آن را به عهده گرفت . ( حاوا بر گرفته از نام هنرمند و موسیقی
دان پیشکسوت قشقایی است).
پروین به جمع آوری اشعار ایل همت گذاشت، بالغ بر ۱۵۰۰ قطعه دو بیتی با زبان
ترکی را به فارسی برگرداند و به حوزه هنری تحویل داد. به تحقیق در شعر و
موسیقی قشقایی پرداخت و آنها را به رشته تحریر درآورد و یافته های خود را به
رایگان در اختیار دانشجویان، علاقمندان و پژوهشگران قرار داد. در ساماندهی و
معرفی هنرمندان ایل، تلاش بسیار داشت و چهره های گمنام و مستعد عشایر را
شناسایی و با جامعه هنری کشور مرتبط نمود و در این راه حتی آپارتمان کوچک خود
را در اختیار هنرمندان قشقایی گذاشت.
همکاری پژوهشی خود را با اساتید دانشگاه های باکو، ترکیه، کوزوو، ترکمنستان در
زمینه فرهنگ و هنر و ادبیات زبان ترکی و نیز سازمان بین المللی یونسکو توسعه داد
و برای فیلم های مختلف و مستند تلویزیونی، آهنگ و آواز تنظیم نمود و به عنوان
کارشناس در برنامه های مختلف صدا و سیما به ایفای نقش پرداخت. او عاشق
موسیقی قشقایی است و در کلان شهر تهران هم، خلق و خوی ایلی را حفظ کرده
است. معتقد است موسیقی، کالای تجاری نیست و به ویژه موسیقی نواحی،
حسی است و از همین طریق باید آن را منتقل نمود. می گوید: زنان ایل هنرمندان
واقعی هستند که با گفتن مداوم لالایی به فرزندان، زمزمه در شیر دوشی، تراته
خوانی در هنگام قالی بافی و کار روزانه، این هنر و میراث را سینه به سینه حفظ و
منتقل کرده اند.
وی به دفعات از طرف کشورهای مختلف از جمله ترکیه و آذربایجان دعوت شده و مورد
تجلیل و تقدیر قرار گرفت. سر پرستی گروه های موسیقی را در جشنواره های متعدد
بین المللی و ملی بر عهده داشته ه و بالغ بر ۲۰ لوح های سپاسِ و تقدیر از جشنواره
های مختلف ( فجر، موسیقی نواحی ، موسیقی آیینی، تماشاگه راز ، شب های
استان ها، آواهای باستانی و..) را دریافت کرده است. از ایشان به عنوان یکی از
زنان پیشکسوت موسیقی ایران، تنها زن پژوهشگر بومی و یکی از ۳۶ استاد
موسیقی نواحی ایران تقدیر به عمل آمده است. برخی از تلاش های فرهنگی ایشان
در قالب مقاله، لوح فشرده و.. منتشر گردیده و تعدادی نیز در فرایند اخذ مجوز و
انتشار است، ولی همچنان نگران از دست رفتن این سرمایه ملی و فراموشی
هنرمندان گمنام ایل می باشد.
منبع:بزرگترین آرشیو موسیقی قشقایی-هلئی